სტარტაპების წარდგენა (Pitching) მეწარმეობის არსებითი ასპექტია. Pitching სტარტაპის დამფუძნებლებს საშუალებას აძლევს, მიაწოდონ იდეები, ხედვა და მონდომება პოტენციურ ინვესტორებს, პარტნიორებსა და მომხმარებლებს. ის ეხმარება სტარტაპებს, მოიპოვონ ხილვადობა, შექმნან სანდოობა და უზრუნველყონ რესურსები, რომლებიც სჭირდებათ პროდუქტებისა და სერვისების ბაზარზე გასატანად.
ალტე უნივერსიტეტის ციფრული ტრანსფორმაციის ცენტრის ხელმძღვანელის, ნანა დიხამინჯიას აზრით, სტარტაპერები ხშირად რამდენიმე შეცდომას უშვებენ:
როცა სტარტაპის დამფუძნებლები ზოგადად ლაპარაკობენ და კონკრეტულად პროდუქტის უპირატესობა არ ჩანს;
როცა აქცენტებს სვამენ არასწორად, არ ამბობენ რა პრობლემა იყო და რით გადაწყვიტეს.
დროის არაეფექტურად მართვა. ნანა ამბობს, რომ ყველა სტარტაპის Pitch-ს აქვს მკაცრად განსაზღვრული დრო, ხშირად კი მნიშვნელოვანი საკითხები ბოლოს რჩებათ და ვერ ასწრებენ.
Wally-ის დამფუძნებელი, გვანცა კიკალიშვილი ამბობს, რომ ნებისმიერ Pitching-ს აქვს თავისი სტანდარტი, როგორ უნდა დაიწყო, გააგრძელო და დაასრულო. ის საკუთარ გამოცდილებას გვიზიარებს — უკუკავშირის სახით ყოველთვის ეუბნებოდნენ, რომ აშკარა იყო საქმისადმი მისი დიდი სიყვარული, მაგრამ ვერ ხედავდნენ გვანცას სტარტაპის, როგორც ბიზნესის დამაჯერებლობას.
გვანცას სტარტაპის წარდგენისას ყველაზე ხშირად ფინანსებთან დაკავშირებულ კითხვებს უსვამდნენ. ამბობს, რომ აუდიტორია, რომელიც წარდგენისას გისმენს, დაინტერესებულია იმით, თუ საიდან მოდის ფული.
როგორ დავძლიოთ ნერვიულობა?
Carusell-ის დამფუძნებელი, ანა აბაშიძე გვიზიარებს, რომ სტარტაპის წარდგენის დროს ნერვიულობის დაძლევა შეიძლება რეპეტიციით. მისი თქმით, მთავარია უცხო ადამიანებთან გაიარო რეპეტიცია, ვისთანაც გახსნილი ურთიერთობა არ გაქვს — ასე გადალახავ უცხოსთან კომუნიკაციის პრობლემას. ანას აზრით, ასევე მნიშვნელოვანია, რომ როცა Pitching-ის გამოცდილება არ გაქვთ, ტექსტი წინასწარ გქონდეთ მომზადებული.
გვანცა კიკალიშვილი ამბობს, რომ ნერვიულობის დასაძლევად ყველას სხვადასხვა მეთოდი აქვს. მისი აზრით, იმდენჯერ ხშირად და კარგად უნდა იმეცადინო, რომ ტექსტი «კანში გაგიჯდეს» და ტვინმა ავტომატურად იცოდეს ყველაფერი.
როგორ წარმოვაჩინოთ პროდუქტი ეფექტურად?
ანა აბაშიძე მიიჩნევს, რომ სტარტაპერებმა პროდუქტის შესახებ უნდა მოყვნენ ის, რაც უნდათ, რომ ადამიანებამდე მიიტანონ. მისი თქმით, ამ საკითხზე თავად სტარტაპის დამფუძნებელს უნდა ჰქონდეს აბსოლუტურად ყველა კითხვაზე პასუხი გაცემული. ანას რჩევაა, რომ როდესაც ადამიანებს მოუყვებით პროდუქტის შესახებ, მათგან აიღოთ კითხვები, თავადაც დასვათ და ამოწუროთ ისინი. შემდეგ, როცა სხვა დასვამს კითხვას, უკვე მომზადებული იქნებით და ადვილად უპასუხებთ.
ნანა დიხამინჯიას აზრით, პროდუქტის ეფექტურად წარმოსაჩენად, მნიშვნელოვანია, Pitch-ს შეხედოთ კრიტიკულად და მოსინჯოთ სხვადასხვა აუდიტორიასთან.
გვანცა კიკალიშვილის თქმით, არსებობს ძალიან ბევრი წიგნი, კურსი იმის შესახებ თუ როგორ უნდა მოჰყვე პროდუქტზე ეფექტურად. გვანცა ამბობს, რომ ყველაზე მთავარი, რაც პირველივე წინადადებაში წერია, არის — აჩვენე პრობლემა და შესთავაზე ამ პრობლემის გადაწყვეტა.
როგორ მოვიქცეთ პრეზენტაციის დროს?
ანა აბაშიძის თქმით, ზოგს ჰგონია, რომ თუ წარდგენისას ბევრს იმოძრავებს, ნერვიულობა არ შეეტყობა.
ანას აზრით, მთავარია, იდეა იყოს ისე ჩამოყალიბებული, რომ ადამიანები დააინტერესოს — სტარტაპერებმა მათი იდეით უნდა გვაჩვენონ, რომ ბაზარზე პროდუქტის საჭიროებაა.
ნანა დიხამინჯიას თქმით, სტარტაპების წარდგენის შეზღუდული დრო ნიშნავს, რომ დამფუძნებლებმა ყველაფერი მაქსიმალურად უნდა გამოიყენონ.
როგორ გავუმკლავდეთ კრიტიკულ კითხვებს?
გვანცა კიკალიშვილის აზრით, ყველა კრიტიკული კითხვის უკან დგას ის, რომ ზომავენ რამდენად კარგად გვესმის საკითხი, რომელზეც ვსაუბრობთ და რამდენად კარგად გვაქვს გააზრებული ის რისკები, რომლებიც პროდუქტს და სერვისს შეიძლება შეეხოს.
ანას თქმით, თუ რაღაც კონკრეტული არ იცი და ინვესტორმა რჩევა მოგცა, ის უნდა გაითვალისწინო, ხოლო თუ პროდუქტი კარგად გაქვს გამოცდილი, უნდა ეცადო და ინვესტორი დაარწმუნო შენს სისწორეში.
ნანა დიხამინჯია გირჩევთ, რომ აუცილებელია პროდუქტის გარკვეულ სეგმენტზე გამოცდა, რაც შეიძლება მოხდეს უფასო ვერსიის გამოშვებით ან გამოკითხვის ჩატარებით, მაგალითად, ვინ როგორ გამოიყენებდა პროდუქტს. ნანას თქმით, ასე დადგინდება პროდუქტის პოტენციალი.
გიორგი ტუხაშვილის სახელობის სტარტაპ დაჯილდოებაზე რეგისტრაცია დაიწყო
2024 წლის 28 მაისს, თბილისში გიორგი ტუხაშვილის სახელობის სტარაპ დაჯილდოება გაიმართება — რეგისტრაცია დღეიდან ღიაა, როგორც საკუთარი თავის კანდიდატურის წარდგენისთვის, ასევე, სხვების ნომინირებისთვის.