რა გავლენა აქვს ტექნოლოგიებს მუსიკალურ ინდუსტრიაზე
მუსიკა ჩვენი ცხოვრების განუყოფელი ნაწილია. ჩვენთან ერთად იზრდება და ვითარდება. იცვლება მიდგომები, ინსტრუმენტები, ხასიათი, თუმცა მუსიკის სიყვარული რჩება. მუსიკალური ინდუსტრიის განვითარებაში ტექნოლოგიების სფეროს უდიდესი როლი აქვს. ჩნდება ახალი მოწყობილობები, რომლებიც ცვლის ჩვენს აღქმას და მუსიკისადმი დამოკიდებულებას.
საპროდიუსერო კომპანია ADDMUSIC დამფუძნებელი და მთავარი პროდიუსერი, გიორგი სიბაშვილი გვიყვება მუსიკაში ტექნოლოგიების მნიშვნელობასა და ისტორიაზე.
ტექნოლოგიები მუსიკაში მე-19 საუკუნის ბოლოს და მე-20 საუკუნის დასაწყისში შემოვიდა. სწორედ ამ დროს შეიქმნა პირველი ტექნოლოგიური ინსტრუმენტები. ადამიანები სწავლობდნენ ტალღებისა და დენის თვისებებს, რომლებიც ტექნიკური მანიპულირების შედეგად კონკრეტულ ხმებს გამოსცემდა. თუ ხმის დამორჩილებას შევძლებთ ისე, რომ ტონალობა ჩვენი ნებისამებრ შევუცვალოთ, გამოდის, რომ საქმე ინსტრუმენტთან გვაქვს.
ტექნიკის განვითარებასთან ერთად, განვითარდა შესაძლებლობები ყველა მიმართულებით, მათ შორის, ტონალობის დამორჩილებისა და კონტროლის კუთხით.
70-იან წლებამდე არსებობდნენ არტისტები, რომლებიც ატარებდნენ ექსპერიმენტებს. მაგალითად, თანამედროვე კლასიკა, რომელშიც ელექტრონული ინსტრუმენტები მეოცე საუკუნის შუა პერიოდიდან გაჩნდა და უამრავი კომპოზიტორი ატარებდა ექსპერიმენტებს. 70-იანი წლებიდან ელექტრონული ინსტრუმენტები პოპ კულტურაშიც ჩნდება, ხოლო 80-იან წლებში უკვე წამყვან ადგილს იკავებს.
საინტერესოდ ვითარდებოდა მუსიკის შექმნისა და ჩაწერის პროცესი. მაგნიტური ფირების გამოჩენა და მათზე მუსიკის ჩაწერის საშუალება მნიშვნელოვანი მოვლენა იყო. წარმოვიდგინოთ ოთხკაციანი ბენდი, მაგალითად ბიტლზები, სადაც არის დრამერი, ორი გიტარა, ერთი ბასი და ვოკალი. შესაბამისად, საჭიროა 5 სხვადასხვა ბილიკი (Track). შესაძლოა, გვქონდეს ერთი ფირი, რომელიც ხუთ ნაწილად იქნება დაყოფილი. ხუთივე ერთდროულად იწერება. თუ სტუდიაში ჩაწერის პროცესში, მაგალითად, ლენონს შეეშალა ნოტი, სიტყვა, აკორდი ან სხვა, მთელი ჩანაწერი გაფუჭდება.
მნიშვნელოვანი ეტაპი აღმოჩნდა მუსიკის გაციფრულება. მუსიკა იქცა ინფორმაციის გროვად, რომლის გადატანაც ნებისმიერ ციფრულ მატარებელზეა შესაძლებელი, იქნება ეს კომპაქტ დისკი, მაგნიტური მეხსიერება, მეხსიერების ბარათი თუ სხვა. როგორც გიორგი სიბაშვილი ამბობს, ამან ძალიან დიდი ნახტომი გამოიწვია.
მუსიკის გაციფრულებამ ჩაწერის პროცესი ბევრად მოქნილი გახადა.
მუსიკას ეს პერიოდი 2000-იანი წლების დასაწყისში დაუდგა, როდესაც სტუდიებში ყველაფერი გაციფრულდა და პროცესებიც უფრო სწრაფად წავიდა. თუმცა ეს არ იყო დასასრული. მოხდა ის, რაც მოხდა ყველა დარგში — კონკრეტული პროცესის შესასრულებლად აღარ იყო საჭირო კონკრეტული აპარატურის შეძენა და გამოყენება. მასობრივად დაიწყო ციფრული დანადგარების წარმოება. ახლა ტელეფონებში გვაქვს მცირე ზომის ჩიპები, რომლებიც იტევს 100-ჯერ მეტ ინფორმაციას, ვიდრე წარსულში ნახევარი მეტრის სიგრძის მეხსიერება იტევდა. ჩვენი ტელეფონის კამერას შეუძლია ისეთი ვიდეოს გადაღება, რომელსაც წარსულში 100 000 დოლარის აპარატურა, 10-15 კაციანი გუნდი და განათებები სჭირდებოდა.
პროცესების ასეთმა განვითარებამ შექმნა ე.წ. ბედრუმ სთუდიოები. დღეს თავისუფლადაა შესაძლებელი სახლში გააკეთო ისეთი ხარისხის მუსიკა, რომელსაც ლოს ანჯელესის უმაღლესი ხარისხის სტუდია გააკეთებს. ამის მაგალითად შეგვიძლია ბილი აილიშის და მისი ძმის სტუდიაც ავიღოთ. მომღერალმა უამრავი რეკორდი მოხსნა, «ყველაფერს აჯობა, რისთვისაც შეიძლებოდა ეჯობნა» და ეს ყველაფერი თავისი ძმის «ბედრუმ სთუდიოდან» გააკეტა.
გამარტივებულია მუსიკალური ცოდნის მიღებაც. წარსულში ამა თუ იმ დანადგართან სამუშაოდ უნდა წასულიყავი, გესწავლა და ამასთან, რიგით ადამიანებს არამარტო ცოდნა, არამედ წარმოდგენაც კი არ ჰქონდათ, რომ ეს მოწყობილობა არსებობდა. დღეს შეგვიძლია ცოდნა Youtube-ის, ონლაინ კურსების ან უბრალოდ ონლაინ მოძიებითა და კითხვით მივიღოთ.
ამ მოვლენებმა ინდუსტრია მთლიანად შეცვალა. წარსულში თანამედროვე და ხარისხიანი პროდუქტის შექმნა შეეძლო მხოლოდ მას, ვისაც ხელი მიუწვდებოდა ამა თუ იმ პროდუქტზე. იყო ლეგენდები, რომ მაგალითად Arctic Monkey-ს ბარში უკრავდნენ, ვიღაც მაგარმა პროდიუსერმა აღმოაჩინა, წაიყვანა სტუდიაში, გაუკეთა ჩანაწერი და მუსიკოსები მილიონერები გახდნენ. ახლა მსგავსი სისტემა აღარ არსებობს, რადგან აღარავის სჭირდება აღმოჩენა.
დღეს კონკურენცია გამჭვირვალე გახდა. ყველას ყველაფერი შეუძლია და წარმატებას მიაღწევს ის, ვინც გამორჩეულ პროდუქტს შექმნის.
მუსიკის შექმნის ასეთმა ხელმისაწვდომობამ, ერთი მხრივ, გაამარტივა პროცესი, გამომდინარე იქიდან, რომ აღარ დგას საჭიროება, ფანტაზია მხოლოდ კონკრეტული ინსტრუმენტებით შემოვსაზღვროთ და შევზღუდოთ. მეორე მხრივ, ყველაფერზე ხელმისაწვდომობა კრეატიულ პროცესზე შეიძლება დამაბნევლად აისახოს.
დღევანდელ მუსიკალურ სამყაროში მნიშვნელოვანი როლი აქვთ სტრიმინგ პლატფორმებს. ისინი ძალიან ადვილი გამოსაყენებელი და მომხმარებელზე მორგებულია.
მსგავს პლატფორმებს, მაგალითად Spotify-ის, გიორგი სიბაშვილის აზრით ის უარყოფითი მხარე აქვს, რომ ჩვენს მუსიკალურ დიაპაზონს ავიწროებს.
პროდიუსერის შეფასებით, საქართველოში მუსიკალური ტექნოლოგიების მხრივ ძალიან კარგი სიტუაცია გვაქვს. ქვეყანას არ მიუღია მონაწილეობა ტექნოლოგიურ განვითარებაში, თუმცა ტექნოლოგიის ყველაზე დიდ მიღწევებს მოვკიდეთ ხელი და მათი შესწავლა დავიწყეთ.
რაც შეეხება მუსიკის მომავალს და ხელოვნურ ინტელექტს, გიორგი სიბაშვილის აზრით, მუსიკაში AI-ის გამოჩენა შთამბეჭდავია.
არსებობს ახალი ციფრული სერვისი, რომელსაც შეუძლია არსებული ჩანაწერისგან გამოაცალკეოს ინსტრუმენტები, ვოკალი და ა.შ.
რაც შეეხება ხელოვნურ ინტელექტს როგორც კომპოზიტორს, გიორგი სიბაშვილის შეფასებით, ის შეძლებს ჩაანაცვლოს, მაგალითად, ისეთი პროდუქტი, როგორიცაა ერთფეროვანი, არაფრით გამორჩეული სარეკლამო რგოლისთვის გამოსაყენებელი 15-20 დოლარად გაყიდული მუსიკა. ხელოვნური ინტელექტის დავალებაა, გაამართლოს ჩვენი მოლოდინი და ის ამას შეძლებს.
რაც შეეხება ხელოვნური ინტელექტის ხელოვნებაში შემოსვლას, აქ საქმე რთულდება.